Ads Top

Damon Gameau "Cały ten cukier"- czyli o tym dlaczego białej słodyczy mówimy NIE!








Damon Gameau, autor książkifilmu o tym samym tytule: "Cały ten cukier" ("All That Sugar"). Chcąc zrobić dobre wrażanie na swojej - wtedy jeszcze dziewczynie, a obecnie żonie, postanowił zmienić styl życia na zdrowy, ograniczył cukier i zrezygnował z niezdrowych pokarmów. Po krótkim czasie zauważył wiele pozytywnych zmian. Jego waga spadła w dół, był sprawniejszy fizycznie, lepiej wyglądał  i był szczęśliwszy. Lepiej się wysypiał, a poziom jego energii był stabilny przez cały dzień. Nie odczuwał zmęczenia, ani ospałości. Zastanawiał się nad tym, jak to możliwe, że eliminacja cukru z diety może przynieść takie zadowalające rezultaty. Aby się o tym przekonać postanowił sprawdzić to na sobie. 




Przeprowadził eksperyment, którego celem było zbadanie wpływu cukru na stan jego zdrowia i na samopoczucie.  W trakcie całego badania przebywał pod obserwacją lekarzy i dietetyków. Przez 60 dni zjadał około 40 łyżeczek cukru dziennie (tyle cukru dziennie spożywa przeciętny mieszkaniec Australii). Nie konsumował go bezpośrednio, nie jadł żadnych słodyczy, ani fastfoodów - ta ilość cukru znajdowała się w takich produktach jak soki owocowe, napoje, owocowe jogurty, koktajle owocowe, płatki śniadaniowe, batoniki zbożowe, pełnoziarniste pieczywo, gotowe dania, które powszechnie są uznawane za zdrowe. Poza tym nadal chodził na siłownię.




 Jak się okazało jego zdrowie zaczęło się znacznie pogarszać. Mimo tego, że dziennie nadal spożywał taką samą ilość kalorii jak przed eksperymentem - około 2300 kcal, to jego ciało dość szybko zaczęło tyć, fizycznie stał się słabszy i ciągle odczuwał rozdrażnienie. 

Przez 60 dni przytył około 9 kg! Do tego stwierdzono u niego początkowe stłuszczenie wątroby.
Damon mimo, że w ciągu dnia spożywał taką samą ilość kalorii jak przed eksperymentem, to jednak cały czas odczuwał głód.

Produkty niskotłuszczowe mają mniej tłuszczu, ale w zamian za to mogą zawierać więcej cukru lub syropu glukozowo-fruktozowego, który jest również niebezpieczny. Tłuszcz jest nośnikiem smaku, jego brak jest zastąpiony cukrem. Wzrost spożycia fruktozy powoduje obtłuszczenie trzewne.


40 łyżeczek cukru x 5g = 200 g dzienne spożycie cukru
40 łyżeczek cukru x 20 kcal = 800 kcal dziennie

40 łyżeczek cukru x 5g x 365 dni = 73 kg cukru rocznie!
40 łyżeczek cukru x 20 kcal x 365 dni = 292000 dodatkowych kcal rocznie!



Dopuszczalna dzienna ilość cukru dla mężczyzn wynosi 9g, dla kobiet 6, a dla dzieci 4g.





Wniosek z tego taki, że kaloria kalorii nie równa, jedne będzie łatwiej spalić, a drugie trudniej. Przemysł spożywczy próbuje nam mydlić oczy kolorowymi reklamami, wmawiając że wszystkie kalorie są takie same.
Niestety tak nie jest, kalorie potocznie możemy podzielić na te dobre i złe, wszystko zależy od tego z jakiego źródła pochodzą.  Ta sama ilość kalorii spożyta pod postacią fastfoodów czy słodyczy to jakościowo nie takie same kalorie, które pochodzą z warzyw czy organicznej zdrowej żywności. Ilość kalorii w obu produktach może być taka sama, ale ich "jakość" zupełnie odmienna.

Jeżeli tylko zmniejszymy ilość samych kalorii, a dalej będziemy wcinać fastfoody to nie mamy co liczyć na to, że tym sposobem schudniemy. Nie raz słyszymy: "jem tak mało, a ciągle tyje, na śniadanie zjadłam małego rogalika z czekoladą, na obiad tylko dwa kawałki pizzy, a na kolacje 3 ciastka". Niestety takie jedzenie poza cukrem i tłuszczem nie wnosi żadnych witamin czy minerałów. Takie połączenie składników w posiłkach jest najtrudniejsze do spalenia.

Kluczem do sukcesu jest odpowiednie źródło tych kalorii i dobra wartość odżywcza posiłków, aby były naturalne i zawierały jak najwięcej witamin, minerałów. 





Ponad to jak pokazują badania cukier uzależnia (ok. 8 razy silniej od kokainy) i działa na mózg podobnie jak narkotyki. 
W jednym z Instytutów w Bordeaux przeprowadzono eksperyment, w którym na szczurach porównano oddziaływanie cukru i kokainy. W efekcie 94% zwierząt wybierało słodką wodę, a jedynie 6% narkotyk. Następnie, gdy zwierzęta zostały pozbawione cukru, stawały się rozdrażnione i nie były w stanie wykonać żadnej czynności.

Podobnie cukier oddziałuje na nasz mózg i układ nerwowy - pobudza i na krótko podnosi poziom hormonów szczęścia (serotoniny i dopaminy). Gdy ich poziom spada organizm domaga się kolejnej porcji cukru i coraz większych ilości. Gdy go odstawimy, przez pierwsze dni dopóki mózg się nie przyzwyczai, dalej będzie się domagał cukru, będziemy przy tym odczuwali zmęczenie, ospałość, rozdrażnienie, nerwowość. 


Jego nadmiar również jest przyczyną problemów ze snem - raz, że jest nam trudniej zasnąć, a dwa trudno nam się dobudzić. Ludzie, którzy odstawili cukier twierdzą, że zasypiają bez problemu w parę minut i wstają wypoczęci po 6-7 godzinach bez budzika.





Robiąc zakupy powinniśmy czytać etykiety - cukier jest dodawany praktycznie do wszystkich gotowych produktów. Dopóki nie zobaczymy tego na własne oczy ciężko nam będzie uzmysłowić sobie, że pochłaniamy go ogromne ilości.
Unikajmy tzw. pustych kalorii, na korzyść tych wartościowych.

Film udowadnia, że cukier przyczynia się do powstawania wielu chorób: otyłość, nadwaga, miażdżyca, cukrzyca, choroby serca, próchnica zębów - to tylko kilka przykładów.

Mimo takiego zagrożenia dla naszego zdrowia, rafineria cukrowa za wszelką cenę będzie szukać różnych sposobów by nam sprzedać cukier i przemycić go pod fałszywą przykrywką zdrowych haseł i różnych zamienników (np. syrop glukozowo-fruktozowy, fruktoza, słodziki - aspartam czy acesulfam K, syrop cukru inwertowanego).


DLACZEGO WARTO WYELIMINOWAĆ ZWYKŁY CUKIER Z DIETY: 


  • osłabia układ odpornościowy
  • osłabia układ kostny - ogranicza wchłanianie wapnia i magnezu, co może grozić osteoporozą
  • powoduje szybsze tycie co w efekcie prowadzi do nadwagi i otyłości (szczególnie okolice brzucha - stłuszczenie wątroby)
  •  zakwasza organizm przez co niszczy żołądek i jelita - jest pokarmem dla chorobotwórczych bakterii, drożdży, pasożytów i powoduje stany zapalne jelit 
  • wypłukuje witaminy i minerały - zakwaszony organizm chcąc przywrócić prawidłową równowagę pH pobiera coraz więcej witamin i minerałów kosztem innych części ciała
  • niszczy zęby (cukrem żywią się bakterie odpowiedzialne za próchnicę zębów)
  • upośledza pracę mózgu i ogłupia - badania dowodzą że fruktoza zmienia aktywność wielu genów w mózgu, zaburza funkcje poznawcze, obniża wydajność uczenia się, powoduje problemy z zapamiętywaniem i odtwarzaniem informacji, a nawet depresję czy alzheimera
  • osłabia nasze ciało, wywołuje uczucie rozdrażnienia i zmęczenia
  • powoduje wzrost poziomu cholesterolu (zwiększa ryzyko zawału serca) i podnosi ciśnienie krwi
  • może powodować choroby serca
  • uzależnia - aktywuje te same obszary w mózgu co narkotyki, powoduje, że chcemy go więcej i więcej
  • przyśpiesza degenerację i starzenie organizmu - uszkadza kolagen i elastynę. Kolagen jest rusztowaniem wszystkich tkanek, narządów, kości, oczu, skóry, włosów, paznokci
  • nadmiar cukru prowadzi do cukrzycy - podnosi poziom glukozy we krwi
  • zaburza poziom insuliny - powoduje nagłe skoki tego hormonu, a poziom insuliny ma ogromny wpływ na wszystkie pozostałe hormony, jeżeli będzie w równowadze to inne hormony też będą w równowadze
  • zwiększa apetyt i wyzwala ciągłe uczucie głodu - cukier wzmaga produkcję greliny, hormonu odpowiedzialnego za uczucie głodu
  • przyczynia się do przerostu Candidy
  • osłabia pracę wątroby, woreczka żółciowego, trzustki i nerek
  • odkryto jego powiązania z komórkami nowotworowymi - na podstawie badań stanowi pokarm dla tych komórek


Damon Gameau przeprowadził eksperyment, w którym przez 60 dni spożywał cukier. Warto, aby każdy przeprowadził odwrotny eksperyment -  wystarczą już 2 tygodnie bez cukru, aby zauważyć pozytywne zmiany. Obserwacje można sobie codziennie notować i samemu się przekonać jak się czujemy bez cukru w diecie, jak taka dieta wpływa na nasze ciało i na naszą psychikę😉



17 komentarzy:

  1. Ja w ogóle nie lubię słodkiego smaku, więc nie jadam słodyczy, a czekolady to już nie znoszę. Jednak nie wyobrażam sobie nie posłodzić porannej kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To masz dobrze, bo nie masz zachcianek na słodkie :)

      Usuń
  2. Bardzo rzetelny wpis! Jest coraz więcej głosów nt. cukru "białej śmierci", a ludzie faktycznie są jak uzależnieni. Sama próbuję ograniczyć cukier, chociażby po to, by aż tyle nie przytyć w trakcie ciąży, ale jednak czasem trudno mi się oprzeć. Tym bardziej, że zachcianki mam tylko na słodkie ;-)
    Zapraszam do mnie wziąć udział w konkursie w komentarzu! Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki:) rozumiem, ciąża też rządzi się swoimi prawami :)również pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Ja ostatnio musiałam ograniczyć cukier z musu- zaczęłam mierzyć glukozę we krwi i okazało się, że jest ona u mnie podwyższona. Na razie wciąż jeszcze nie udało mi się odstawić napojów gazowanych light, ale słodycze jadam praktycznie tylko te robione przeze mnie i słodzone stewią :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobrze, że zwracasz uwagę na takie rzeczy. Na początku organizm się trochę buntuje, ale z czasem na pewno to przezwyciężysz:)

      Usuń
  4. Oj tak, cukier to nasze przekleństwo :/ Bardzo chętnie sięgnę po książkę

    OdpowiedzUsuń
  5. Oglądałam ten film, daje do myślenia - podobnie jak ten wpis. Nad eliminacją cukru ze słodyczy wciąż pracuję... z różnym skutkiem ;) na szczęście mało piekę słodkości, od dawna nie słodzę kawy i herbaty ale,, cały ten cukier,, jest jeszcze w wielu produktach dookoła i tu trzeba sporo samozaparcia by się pilnować. Także w teorii wszystko jasne teraz czas na praktykę ;) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, co byśmy nie chcieli kupić z gotowych produktów to praktycznie wszędzie jest cukier. Trzymam kciuki i również pozdrawiam :)

      Usuń
  6. Super wpis, merytoryczny i konkretny! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Damon Gameau mi też otworzył oczy na cukrowe zagrożenie. Koniecznie muszę wrócić jeszcze raz do lektury "Cały ten cukier", bo już chyba o niektórych aspektach zdążyłam zapomnieć. A wiedzę trzeba utrwalać, no i nie wystarczy kończyć tylko na teorii! Praktyka jest niezbędna. Dobrze, że mówisz o cukrze - to "niewinne" uzależnienie wielu z nas. A moje na pewno, ale przecież każdy zły nawyk można zamienić innym, lepszym! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mi również. Ja sama nie zdawałam sobie sprawy jak bardzo jestem od niego uzależniona, a przede wszystkim mój mózg. Podczas odstawiania w początkowych dniach było mi ciężko, ale w końcu się udało.

      Usuń
  8. Najgorsze zło, to te wszystkie słodzone napoje :) MASAKRA!

    OdpowiedzUsuń

Obsługiwane przez usługę Blogger.